[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wienie publiczne o wartości zamówienia przekraczającej wyrażoną w złotych rów-
nowartość kwoty 500 000 ¬ (art. 9. ust. 1 pkt 11).
3. 5. Tryby zamówienia publicznego
3. 5. 1. Kwalifikacje wstępne
Kwalifikacje wstępne wydają się być niedoceniane w praktyce zamówień pu-
blicznych.
Zgodnie z zapisami art. 23 ustawy zamawiający może, przed ogłoszeniem prze-
targu lub zaproszeniem do udziału w postępowaniu o zamówienia publiczne, prze-
prowadzić wstępną kwalifikację dostawców lub wykonawców, zgodnie z warun-
kami wskazanymi w art. 22 ust. 2. Jest to jedyny ustawowy sposób do selekcji dos-
tawców i wykonawców w ogłoszeniu o postępowaniu, a inne próby wykorzystywa-
nia warunków art. 22 ust. 2 do selekcjonowania oferentów kończą się często sku-
tecznymi protestami.
57
Sygn. akt: UZP/ZO/0-300/02; Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 17 kwietnia 2002 r.
[...] Uzasadnienie: [...] Odwołujący się, podobnie jak w proteście, kwestionuje dopu-
szczalność wprowadzenia do SIWZ wymogu przedstawienia przez uczestników postę-
powania referencji potwierdzających wykonanie w przeszłości przynajmniej trzech za-
mówień o charakterze podobnym z przedmiotem zamówienia o wartości robót netto
minimum 600 000 zł każda, przy czym wartości poszczególnych zamówień nie będą
sumowane. Na tle tego zapisu Odwołujący się podnosi, że wymóg ten w powiązaniu
z zawartą w rozstrzygnięciu protestu informacją, iż nie przedstawienie tego rodzaju
referencji będzie dla Zamawiającego przesłanką uzasadniającą wykluczenie takiego
oferenta, jest sprzeczny z wyrażoną w art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych
(uzp) zasadą prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w spo-
sób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, a także narusza określone w art.
28 ust. 2 uzp uprawnienie do udziału w przetargu nieograniczonym wszystkich dos-
tawców lub wykonawców, którzy chcą wziąć w nim udział, jeżeli tego dostępu do
udziału w przetargu nie ograniczono wstępną kwalifikacją, o której mowa w art. 23
uzp. W konsekwencji wprowadzony do SIWZ zapis, ograniczajÄ…cy w swoim ostatecz-
nym brzmieniu krąg uczestników przetargu, narusza w ocenie Odwołującego się jego
interes prawny, poprzez uniemożliwienie mu ubiegania się o zamówienie publiczne,
którego SIWZ dotyczy. Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania podnosząc, że
wprowadzenie wymogu legitymowania się przez uczestników postępowania referen-
cjami wykonania robót o określonej wartości miało na celu weryfikację ich zdolności
do wykonania zamówienia, w związku z tym zapis taki nie narusza wskazanych przez
Odwołującego się przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. [& ]
Zespół Arbitrów zważyÅ‚, co nastÄ™puje: [& ] w Å›wietle przepisu § 1 ust. 2 rozpo-
rządzenia Rady Ministrów w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od
dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków, uprawniających
do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne z dnia 13 listopada 2001 r. (Dz. U.
nr 133, poz. 1484), zamawiający, jeśli jest to niezbędne do przeprowadzenia postę-
powania, może żądać poza dokumentami, o których mowa we wcześniejszych postano-
wieniach cyt. rozporządzenia, wyłącznie dokumentów wymienionych w ust. 2, w tym
m.in. wykazu wszystkich lub wskazanego przez ZamawiajÄ…cego rodzaju wykonanych
w ciągu ostatnich 5 lat robót budowlanych, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca
robót. Przepis ten nie upoważnia jednak Zamawiającego do wykluczenia spośród robót
wykonywanych przez wykonawców w przeszłości i nie uwzględnienia w przedsta-
wionym przez wykonawców ich wykazie, robót o określonej przez Zamawiającego niż-
szej lub wyższej wartości.
Jeszcze bardziej nieuprawnione jest, w ocenie Zespołu Arbitrów, wykluczenie
z udziału w przetargu nieograniczonym, nie poprzedzonym procedurą wstępnej kwali-
fikacji wykonawców, o której mowa w art. 23 uzp, tych spośród potencjalnych wyko-
nawców, którzy nie przedstawili referencji, o określonych przez Zamawiającego para-
metrach wartościowych. Podkreślić bowiem trzeba, że w świetle cyt. rozporządzenia
Rady Ministrów Zamawiający może domagać się przedstawienia wykazu wszystkich
lub wskazanego rodzaju robót, lecz nie może uzależniać spełnienia tego warunku
i kwalifikować oferty jako zgodnej lub sprzecznej ze SIWZ, od wskazanej przez siebie
wartości tych robót.
58
Wskazać ponadto trzeba, że tego rodzaju praktyka umożliwiałaby w istocie rzeczy
obchodzenie sformułowanego w art. 27d ust. 2 uzp zakazu uzależnienia wyboru naj-
korzystniejszej oferty od kryteriów podmiotowych, tj. od właściwości dostawcy lub
wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub fi-
nansowej. [& ].
yródło własne
Kwalifikacje wstępne mogą w szczególności wyselekcjonować oferentów, któ-
rzy posiadają uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynnoś-
ci, dysponują niezbędną wiedzą i doświadczeniem, potencjałem ekonomicznym
i technicznym oraz pracownikami zdolnymi do wykonywania danego zamówienia,
a także znajdują się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.
Informację o wstępnej kwalifikacji należy ogłosić w  Biuletynie Zamówień Pub-
licznych albo wysłać, stosownie do przepisów określających tryb zaproszenia, do
dostawców lub wykonawców nie pózniej niż miesiąc przed publikacją ogłoszenia
o przetargu (art. 23 ust. 2).
Zamawiający przekazuje wszystkim zainteresowanym, nie pózniej niż na 14
dni przed terminem składania wniosków o wstępną kwalifikację, informacje
o wstępnej kwalifikacji zawierającą:
1) nazwÄ™ i adres zamawiajÄ…cego,
2) ilość, liczbę i rodzaj zamawianych dostaw, a w odniesieniu do robót budo-
wlanych rodzaj, zakres i lokalizacjÄ™ budowy,
3) pożądany lub wymagany termin realizacji zamówienia publicznego,
4) określenie warunków wymaganych od dostawców i wykonawców,
5) określenie sposobu uzyskania formularza wstępnej kwalifikacji,
6) miejsce i termin składania wniosków o wstępną kwalifikację,
oraz następujące dane (określone w art. 23 ust. 4):
1) opis sposobu przygotowywania wniosków o wstępną kwalifikację,
2) opis kryteriów i sposobów dokonywania oceny spełniania warunków wy-
maganych od dostawców i wykonawców,
3) informację o dokumentach, jakich mają dostarczyć dostawcy i wykonawcy
w celu wykazania, że spełniają wymagane warunki,
4) nazwiska, stanowiska służbowe oraz sposób porozumiewania się z pra-
cownikami zamawiającego uprawnionymi do bezpośredniego kontaktowa-
nia siÄ™ z dostawcami wykonawcami.
Do dalszego udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne dopuszczeni są
wyłącznie dostawcy lub wykonawcy, którzy zostali zakwalifikowani we wstępnej
kwalifikacji. Lista dopuszczonych do dalszego postępowania jest jawna, a zama-
wiający zawiadamia niezwłocznie każdego dostawcę lub wykonawcę o wynikach
wstępnej kwalifikacji. Wydłuża to tryb przetargu nieograniczonego, o co najmniej
miesiąc, ograniczając jednak postępowanie wyłącznie do zakwalifikowanych firm.
Kryteria oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonaw-
ców nie podlegają zmianie w toku postępowania.
59
3. 5. 2. Przetarg nieograniczony
Przetarg nieograniczony jest podstawowym trybem udzielania zamówienia
publicznego. Oferty mogą złożyć wszyscy dostawcy lub wykonawcy, którzy chcą [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • annablack.xlx.pl
  •