[ Pobierz całość w formacie PDF ]

światło po to, by przejść na drugą stronę ulicy i tam znowu zatrzymać się w
oczekiwaniu na zielone światło, po to, by wrócić na poprzednio opuszczoną stronę
ulicy, którą to operację należy powtarzać ad usrandum. Higgins, któremu za-
wdzięczam tę wiadomość, twierdzi, że wyżej wymieniony happening dał mu okaz,~ę
do zazna~omienta się z trzema bogatymi facetkami, które opanowawszy pierwsze
zdziwienie na widok gościa, niezliczoną ilość razy przechodzącego tam i na powrót
przez ulicę w dokładnej synchronizacji ze światłami, uznały, że tego rodzaju taniec
jest bardzo zabawny, z czego wynikły daleko idące intymności i wiele rozmaitych
nowych happeningów. Pomysł Pattersona może być praktykowany przez każdego, w
dodatku można go uznać za dzieło potencjalnie kolektywne, skoro, jak widać na
załączonym obrazku, panienki chętnie przyłączają się do tego tańca
Z Jeffersona Birthday. Something Else Press, New York. 1964. Większość
publikacji tego wydawnictwa warto polecić tym, którzy pragną wiadomości na temat
współczesnej antropologa. W każdym wypadku powinni zainteresować się nią ci
Latynoamerykanie, którzy wciąż uważają, że John Coltrane, Ionesco-beckett, Jim
Dine lub Heinz Karl Stockhausen sÄ… jeszcze awangardÄ… czegokolwiek, podczas gdy
w rzeczywistości już tylko wytrzepują mole z kamizelek.
163
W wypadku, gdybyś był lepszym aktorem aniżeli tancerzem, czytałem gdzieś,
że Niemiec Paik (jeżeli to rzeczywiście Niemiec) pozostawił szczegółowe instrukcje,
w jaki sposób każdy, kto tylko ma na to ochotę, może  robić" teatr. Wychodząc z
założenia, że odległość dzieląca scenę od widowni odpowiada wygodnemu mie-
szczańskiemu eskapizmowi, dzięki któremu za cenę nabycia biletu i usadowienia się
w krzesłach już się ma czyste sumienie, Paik uważa, że radykalniejszą opozycją w
stosunku do tego zgniłego pojęcia byłoby całkowite zniesienie różnicy pomiędzy
aktorami a publicznością (ideał, jak. dotąd, jeszcze nigdy nie osiągnięty w
normalnych happeningach) i dojście do anonimowego teatru, wywierającego na
obecnych wrażenie lub nie - to obojętne, polegającego jedynie na doprowadzeniu
zaczętego pomysłu do końca. Tak więc, aby dać ci najskromniejszy przykład:
możesz zagrać w sztuce teatralnej polegającej na tym, że wsiądziesz do metra na,
stacji Vaugirard, a wysiądziesz na Chatelet. I nie chodzi tu o wysiłek aktora, który
musi dokładnie wypełnić zalecenia Paika (właśnie takie, a nie inne). W ten sposób,
jeżeli czytasz Monele, przechadzając się pod arkadami rue de Rivoli, również
występujesz w anonimowym teatrze, o ile twoja lektura i spacer zgodne są z
instrukcjami Paika. Z tych próbek łatwo wydedukować, że gama możliwości, którą
ofiarowujÄ… dramatopisarze w stylu Dicka Higginsa, Paika, Thomasa Schmidta i
innych kronopiów, jest niemal niewyczerpana.
Jak zwykle, ludzie myślący serio zabawiają się w wartościowanie :  trwałość-
postęp-humanizm-kultura-etc.", aby zaznaczyć z rozsądkiem - inna cecha przy okazji
nadająca się do wartościowania - że najcharakterystyczniejszą cechą happeningów
jest ich jałowość. Jestem już za stary, żeby przeżywać muzykę Filipa Cornera lub
topologię Spoerriego, mam jednak zbyt dużo komórek Schultzego, żeby
165
pomysł w rodzaju tego, który rozwinął Paik w swym Omnibus Musik Nr 1,
atakując od środka monotonny podział na wykonawców i shtchaczy (scena-
widownia) przy pomocy sy stemu przeciwnego, a mianowicie: dzwięki brzmią po
kolei w rozmaitych punktach budynku, a publiczność musi przenosić się z miejsca na
miejsce, żeby je słyszeć. Istnieje koncert, mam wrażenie, że Filipa Cornera, pole-
gający po prostu na rozwaleniu fortepianu i licytowaniu jego części wśród
publiczności. W Paryżu wystarczy popatrzeć na wielkie blaszane fallusy, gdzie
ogłasza się cotygodniowe koncerty, żeby zrozumieć, wraz z całą zawartą w tym
nadzieją, likwidację instrumentu, który może już być słuchany tylko historycznie:
począwszy od Schumanna, począwszy od Bartoka, ale już nie począwszy od Ciebie
samego, w 1967 roku stojącego dokładnie w punkcie Bomby.
nie widzieć, w jakiej mierze tak potępione przez policję i impresariów pomysły
po prostu przeciera~ą drogę dla wielu usankcjonowanych  wartości". Nie można
pozostawać obojętnym na [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • annablack.xlx.pl
  •